CP - Michael Nissens forbillede


Kortet rr_map viser det store perspektiv. Bla. også hvorfor banen mellem Rosebery og Nakusp blev bygget. CP Rail (eller dengang Canadian Pacific) har to ruter over det sydlige British Columbia (BC). Den ene er den originale linie mellem Calgary og Vancouver og løber gennem Cranbrook, Revelstoke, og Kamloops. Den sydlige blev bygget for at tappe naturresourcer i det sydlige BC og mere vigtigt for at blokere for Great Northern. Van Horne fra CP og James J. Hill fra GN var store rivaler. Sjovt nok var Van Horne oprindeligt amerikaner og James J. Hill canadier..... Den sydlige linie løb fra Calgary over Crows Nest Pass (den del af linien eksisterer stadig i dag og er for CP, hvad Powder River er for BNSF og UP) til Nelson og videre derfra over Kettle Valley til Hope. Da begge linier først var bygget, var der godsforbindelse mellem dem vha. hjuldamper på Arrow Lakes fra Arrowhead (på en sidebane med forbindelse til Revelstoke) til Robson. Problemet var bare, at der de fleste vintre ikke var fobindelse mellem Upper og Lower Arrow Lake som antydet på kortet. I stedet byggede man banen mellem Nakusp og Rosebery, hvorfra der var forbindelse med hjuldamper til Slocan City. Derfra løb så en sidebane til Nelson. Senere blev hjuldamperne suppleret med jernbanepramme, så gods kunne sendes afsted over søerne uden at skulle omlades.

Med til billedet hører så også, at rige mineralforekomster blev fundet ved Sandon, og en bane blev snart bygget op til denne by. Great Northern byggede en smalsporsbane til samme by fra øst fra Kootenay Lake. Mine-eventyret var dog ganske kort, og sidebanen til Sandon var væk igen før WWII.

Tilbage var så kun banen mellem Nakusp og Rosebery. I de sene 1940'ere/tidlig 1950'ere blev alle skibsruterne på Arrow Lakes droppet - og dermed også forbindelsen mellem Nakusp og Arrowhead. Dette skete samtidig med en udbygning af vejnettet i det sydlige BC, som mere eller mindre overflødiggjorde Kettle Valley delen af den sydlige CP rute gennem BC. Jernbaneprammene forsatte dog over Slocan Lake - se rr_pic1, rr_pic2, rr_pic4 - for at betjene forskellige industrier i Nakusp. Frekvensen var et tog om ugen, og det tog to dage - op til Nakusp den ene og tilbage den anden.

I den sidste ende blev forbindelsen over Slocan Lake den sidste rest af CP's ellers ganske betydelige flåde på de store søer i det sydlige BC (Kootenay Lake, Slocan Lake, Arrow Lakes, Lake Okanagan, Lake Skaha). Ruten overlevede indtil d. 21 december 1988, hvor den sidste pram afgik fra Rosebery med de sidste vogne ned til Slocan City. Tidligt i 90'erne fulgte Kettle Valley delen med ind i historien. Skinnerne fra Nelson til Slocan City er vist stadig på plads, og skinnerne fra Nelson til Trail er også stadig på plads, men linien mod vest til Grand Forks og Midway er væk.

Jeg har faktisk været forbi både Rosebery og Nakusp på en ferie i 1997 - men det var før jeg flyttede hertil, og før jeg var klar over, hvad der engang havde været der. ;o)

>Billeder af modelbaneanlægget<



DHTML Menu By Milonic JavaScript