Hvordan kobles flere lokomotiver sammen i forspand på Digitrax system?

    Når man sætter flere lokomotiver sammen, får man på amerikansk en "consist". Selv om man i Europa sætter "forspand" på, er teknikken den samme, idet de to lokomotiver netop danner en "consist" set fra den digitale side. Der findes 3 forskellige "normale" metoder at "consiste" på, måske flere.

    1. Grundlæggende Consisting. Foretages direkte i dekoderen.
    2. Avanceret Consisting. Forskelligt fra system til system.
    3. Universal Consisting. "Forspand" (Digitrax foretrukne metode) og den metode, der beskrives i dette dokument. Consiting foretages i dette dokument med Digitrax type DT400 kontrolhåndtaget. Universal Consisting styres i et Digitrax system, af kommandostationen, og kan ikke bruges, hvis de consistede lokomotiver flyttes til et andet anlæg.

    Pr. definition consister Digitrax system altid flere lokomotivadresser til "TOP" lokomotivet.

    TOP-lokomotivet er specielt, idet det er den adresse, som modtager hastighed, retning og alle andre informationer for hele forspandet. Alle, ikke TOP-lokomotivet i forspandet, bliver således styret af kommandoer sendt til TOP-lokomotivet.

    TOP-lokomotivet behøver ikke være en fysisk lokomotivadresse. Den kan også være fiktiv. Digitrax definerer TOP-lokomotivet som det lokomotiv, der er/var aktivt i den højre hastigheds drejeknap når MU "MultiUnit" knappen aktiveres.

    Enkelt kan det gøres således:

    Vælg først TOP-lokomotivet med den højre hastighedsknap på DT400 kontrolhåndtaget.


    Fig 1

    Kontroller at lokomotiv-ikonet er aktivt, og i hvilken retning der køres.

    Vælg nu et nyt lokomotiv med den venstre hastighedsdrejeknap og kør dette lokomotiv hen til TOP lokomotivet. Det er ligegyldigt hvilken vej, det vender. Der skal kun tages højde for, at den fysiske retning, lokomotivet kører i, er den samme som TOP lokomotivets. Retningsikonet på displayet kan derfor være afvigende fra den fysiske kørselsretning.

    Når lokomotiverne er fysisk sammenkoblede, og den fysiske kørselsretning er den samme, trykkes på MU knappen. Der kommer til at stå CONSIST øverst. Venstre lokomotivadresse vil blinke,


    Fig 2

    og Mu ikonet vil vises i displayet nederst for nu at vise, at det er dette lokomotiv, der vil blive sat i forspand med TOP-lokomotivet.
    På displayet vil der nu blive bedt om at trykke på knappen Y+ for at tilføje lokomotivet.

    Tryk på knappen Y + eller N - hvis lokomotivet tidligere var sat i forspand, og/eller det ønskes fjernet.
    Fig 3 Fig 4


    Displayet vil nu vise dette. Den højre hastighedsdrejeknap vil nu styre hele forspandet på den adresse, som TOP-lokomotivet havde. Husk! TOP lokomotivet kunne også være en fiktiv lokomotivadresse. Der kan efterfølgende godt vælges andre lokomotiver. Forspandet vil stadig være aktivt, når det vælges igen.


    Fig 5

    Hvis flere lokomotiver skal tilføjes til forspandet, gentages det hele igen, bare med et nyt lokomotiv i venstre hastighedsdrejeknap.

    For at fjerne et lokomotiv fra et forspand, vælges først det lokomotiv, der skal fjernes med den venstre hastighedsknap. Derefter trykkes på MU, og efterfølgende trykkes N - . Nu bliver lokomotivet fjernet fra forspandet, se fig. 3 og fig. 4.


    Fig 6

    Den venstre hastighedsknap tager automatisk kontrol af det fjernede lokomotiv, der så kan køres væk, og et andet eventuelt vælges.

    OBS!!! Denne vejledning er kun til brug for Digitrax Consisting på eget anlæg. Hvis lokomotiver, der er sat i forspand efter Universal Consisting metoden, flyttes til et andet anlæg, skal forspandet ophæves hjemmefra først og så sammenkobles igen på det nye anlæg. Det er også vigtigt, hvis der er foretaget forspand, og lokomotiverne evt. fjernes fra anlægget, for så senere at blive sat på igen, at alle lokomotiver i forspandet bliver opstillet i rækkefølge som de var, før de blev fjernet.

    Det godt lade sig gøre at sætte det hele i fast forspand, så det er muligt at flytte det hele fra anlæg til anlæg, men det kræver en speciel programmeringsteknik i de dekodere, der er monteret i lokomotiverne. Ikke alle dekodere vil acceptere denne programmeringsform. Det er også en god ide at sørge for, alle lokomotiver er hastigheds-sammenkørt, og at eventuelle specielle dekoder-opsætninger er slået fra.

    Lastafhængighed, BEMF og lign. er også vigtigt at få indstillet korrekt, før der foretages forspands-sammenkobling. Ellers kan der nemt opstå såkaldt "push-pull"-virkning i de consistede lokomotiver - i værste fald med ødelagte koblinger til følge.

    Alle adresser der er vist i eksemplerne er kun for at synliggøre måden, der kan selvfølgelig benyttes egne lokomotiv adresser.


Efter en artikel fra DCC Dealers' Association.
© ABC Modeljernbane 2010
Sonny Hansen

DHTML Menu By Milonic JavaScript