Epoker - DB
 
 
og Tyskland før WWII
 


DB epoker 1835363738391840414243444546474849 18505152535455565758591860616263646566676869187071727374757677787918808182838485868788891890919293949596979899 19000102030405060708091910111213141516171819192021222324252627282919303132333435363738391940414243444546474849 195051525354555657585919606162636465666768691970717273747576777879198081828384858687888919909192939495969798992000
Epoke 1                                                                                                                                                                          
Epoke 2                                                                                                                                                                          
Epoke 3                                                                                                                                                                          
Epoke 4                                                                                                                                                                          
Epoke 5                                                                                                                                                                          
Større punkter Jernbanebyggeriets epoke fra spæd begyndelse til færdiggørelse af sammenhængende strækningsnet.
Opståen af store statsbanenet og talrige privatbaner med overvejende regional betydning.
Udvikling af damplokomotivet.
Farverige bemalinger af lokomotiver og vogne.
Det tyske rige overtager alle tyske jernbaner
Udvikling af "enhedsbyggeserier" af lokomotiver og vogne.
Udbygning af elektrisk togdrift og videreudvikling af motortog
Standardisering af bygge- og driftsforskrifter og af bemaling og beskriftning af rullende materiel.
Stor variation af vognpark pga. rullende materiel fra epoke I.
Tidlig "Bundesbahn"- (BD) og "Reichbahn" (DDR)-epoke
Uafhængig udbygning og udvikling af jernbanerne af BD og DDR.
Fase i strukturændringer ved udbygning af diesel og elektrisk togdrift og gradvis afvikling af damp-trækkraft.
Udvikling af moderne vognpark og ny sikkerhedsteknik
Sen "Bundesbahn" (BD) og "Reichbahn" (DDR) epoke
Vidtgående omstilling til diesel- og elektro-trækkraft.
Anvendelse af internationelt forenelig materiel-litrering.
Nye bemalinger på rullende materiel.
Samarbejde mellem de to statsbaner og omstilling til "Deutche Bahn AG".
Indførelse af ICE-trafik.
Indførelse af farvekoncept til typebestemmelse af persontrafik
Underepoker  Delepoke a:

Oprettelse af de første territorie-jernbaner med karakter af privat- eller statsbane.
Videreudvikling af skinnenettet til færdiggørele af et sammenhængende net.
Udvikling af forskellige damplokomotiv-grundforme.
 Delepoke b:

Oprettelse af ni store statsbanenet i Preussen, Bayern, Sachsen, Württenberg, Baden, Hesen, Mecklenburg, Oldenburg og Elsass-Lothringen.
Udvidelse af skinnenettet: De første sidebaner (sekundærbaner) og små- og lokalbaner (tertiærbaner).
De første smalsporsbaner.
Udvikling af compound-damplokomotiv og tenderlokomotiv.
Første preusiske "normalien"-vognbyg (?).
Brug af 4 farver til klasse-bestemmelse (gul, grøn, brun og grå) i Preussen.
Indførelse af gennemgående trykluftremse i persontog.
 Delepoke c:

Afslutning af udbygning af skinnenet.
Nyorganisering af statsbanerne. Fælles forvaltnig for preusiske/hessische statsbaner
Videregående strømligning i jernbanevæsenerne gennem bygge- og driftsystemer, signalsystemer, tjenesteregler og "Technische einheit" (TE).
Udvikling af "Heissdampflok".
Første motortog med benzinmotor og akkumulator-tog
Drift med 4-akslede personvogne.
 Delepoke d:

Stagnering af udvikling pga. 1 verdenskrig.
Ny preussiske lokomotiver males sort.
Store damplokomotiver bygges.
Start på elektrisk drift.
 Delepoke a:

Overgangsfase fra statsbaner til "das Reich".
Første type-program for elektriske lokomotiver.
Første "Einheits"-personvogne. Personvogne brun-grønne.
Indførelse af "Austausch"-type af godsvogne.
Mærkning af godsvogne med "Deutche Reichsbahn" og type betegnelse.
Lettere overgang fra vogn til vogn pga. internationale aftaler (RIC, RIV).
 Delepoke b:

"Deutschen Reichbahn-Gesellschaft" DSG perioden.
Opløsning af Bayern-forvaltningen.
Omlitrering af damp- og elektro-lokomotiver, udvikling af "Einheits"-damplokomotiver og første hurtigtog.
Omlitrering af personvogne (med 1930 modifikation).
Ophævelse af 4. vognklasse.
Indførelse af standardpuffer (Hülsenpuffer).
MITROPA sove- og spisevogne bordeauxrøde.
Indførelse af gennemgående trykluftremse i godstog.
 Delepoke c:

Saarlandske og østrigske jernbaner indlemmes.
Ændring af signalreglement.
Rigsørnen sættes på personvogne og motortog.
Personvogne males "flaske"-grønne og litrering ændres.
Udvikling af krigslokomotiver, tjeneste-personvogne og krigsgodsvogne.
Efterkrigen fjernes alle "Reich"-mærker fra alt.
Litrering af godsvogne med besættelseszone-mærkning.
Ophør af elektrisk drift i den sovjettiske besættelseszone.
 Delepoke a:

Vesttysk del af "Reichbahn" omdøbes til "Deutche Bundesbahn".
De første nye konstruktioner af damplokomotiver.
Udbygning af det blå F-tognet.
Omlitrering af akkumulator- og forbrændings-motortog.
3 klasser i persontogstrafik.
DSG stiftes.
Indførelse af 26 m. lange personvogne.
Ny litrering af godsvogne (ny nummerpplan).
 Delepoke b:

Tilbagegang i indsats af damptog.
Udvidelse af diesel- og elektrisk trækkraft.
Nye kedler til damploks og ombygning til oliefyring.
Løbende anskaffelse af diesel- og el-lokomotiver.
Ny signalregel: Indførelse af tre frontlygter.
Personvogne kromoxydgrønne.
"Umbau"-program for nærtrafik.
"DB"-keks indføres (Januar, 1955).
Kun to klasser i persontrafik (Juni, 1956).
Start på TEE-trafik (Juni, 1957).
Indførelse af gul streg over 1. klasse (Juni, 1957).
 Delepoke a:

Internationale aftaler medfører nye litreringer til alt rullende materiel.
 Delepoke b:

Udbygning af enkeltklasse Inter-City-net.
"Pop-farben"
Nyt farvekoncept: beige/rød hhv. beige/blå.
"Lenkach"-personvogne udfases.
 Delepoke c:

Omstilling til nyt farvekoncept afsluttes.
Inter-City-tog med to klasser.
Modificeret litrering af godsvogne.
1986: DB-keks bliver rød
 Delepoke a:

Samarbejde og første tilpasninger mellem de to tyske baner.
Nyt farveskema for loks (rød) og trafikbestemt farve for persontrafik.
Omlitrering af østtysk materiel.
Start på ICE-trafik.
De første motortog med penduleffekt (Neigetechnik/Pendolino).
Ny type DB-keks (1/4 1994).
Modificering af litrering af godsvogne.
 Delepoke b:

Sammenslutning af de to tyske baner til "Deutche Bahn AG".
Indførelse af nyt farvekoncept (rød - "verkehrsrot") til godsvogne.

DHTML Menu By Milonic JavaScript