Epoker - DSB
 
 
 


DSB epoker 18474849 18505152535455565758591860616263646566676869187071727374757677787918808182838485868788891890919293949596979899 19000102030405060708091910111213141516171819192021222324252627282919303132333435363738391940414243444546474849 195051525354555657585919606162636465666768691970717273747576777879198081828384858687888919909192939495969798992000
Epoke 1                                                                                                                                                              
Epoke 2                                                                                                                                                              
Epoke 3                                                                                                                                                              
Epoke 4                                                                                                                                                              
Epoke 5                                                                                                                                                              
Større punkter Anlæg af hovedlinjerne og senere det sekundære net.
Damplokomotivets tekniske konstruktion forbedres.
Jernbanefærger indføres på Lille- og Storebælt.
Store damplokomotiver og begyndende motorisering.
Genforeningen medfører amtsbanenettet i Sønderjylland.
Vacuumbremse næsten overalt.
Omlitrering af alt materiel i 1941.
Trykluftbremse indføres hos DSB.
DanLink-godsruten startes.
Regional- og IC-systemet.
Den faste forbindelse over Storebælt påbegyndes.
Moderne højhastighedstog (IC/3).
ATC-sikkerhedssystemet indføres.
Ny generation af S-tog.
Underepoker  Delepoke a:

Det Sjællandske Jernbaneselskab/Det danske Jernbane-Driftsselskab (Jylland/Fyn).
Hovedbane-nettet fuldføres.
 Delepoke b:

De sjællandske Statsbaner/De jysk-fynske Statsbaner.
Store anlæg af privat- og sidebaner.
Ikke-automatisk vacuumbremse indføres.
 Delepoke c:

De danske Statsbaner sammenlægges til én enhed.
Flere anlæg af privatbaner.
Automatisk vacuumbremse indføres.
 Delepoke a:

Privatbanerne får motorvogne.
Amtsbanenettet i Sønderjylland bliver dels nedlagt, dels ombygget til normalspor.
 Delepoke b:

De store broer forbinder landet.
Lyntog indsættes.
Der indføres S-tog i København.
Tre-klasse systemet afskaffes.
 Delepoke a:

Skinnebusser til privatbanerne. Ombygning af ældre kupévogne til midtergangsvogne.
 Delepoke b:

Store diesellokomotiver indføres.
Personvognene bliver vinrøde uden stafferinger.
Gul stribe på 1. klasses vogne.
Godsvogne efter UIC-normer indsættes.
 Delepoke c:

Nye lyntog (tysk TEE-type).
Store privatbanenedlæggelser.
Godsvogne omlitreres til UIC-standard i 1965.
Lette motortog til privatbanerne (Lynetter).
 Delepoke a:

Personvognene får UIC-litra.
Nye, røde S-tog.
Ældre stålvogne ombygges og moderniseres.
Ny generation af store diesellokomotiver (MZ).
 Delepoke b:

Design-programmet: Lokomotiver bliver rød/sorte, vogne bliver røde.
 Delepoke c:

Brede færger på Storebælt.
Elektrificering af fjernbanenettet.
Ny godsvognslitrering.
Lette motorregionaltog (Tysk 628-type).
Lyntogene fra 1963 bliver malet sølvfarvede (sølvpilen).
 Delepoke a:

DHTML Menu By Milonic JavaScript