Digital, tips og tricks

 

Underpunkter


Tips til indstillinger i decoderen
De følgende tips er generelle og dermed ikke nødvendigvis afhængig af CV-værdi og/eller fabrikant. Derfor første tip:
  • En decoder er ikke "bare" en decoder. Hver fabrikant har sin måde at lave den på. Og derfor er indstillingerne (CV-værdierne) ikke altid på samme måde.
  • Sørg for, at decoderen ikke tillader "analog". Det kan desværre ske, at DCC-signalet forsvinder, og der i stedet kommer en DC-spænding ud på sporene. Hvis decoderen er sat til at tillade analog kørsel, vil toget pludselig køre meget stærkt hen ad sporet - med de katastrofer, sådant noget som regel fører med sig.
  • Brug adresser fra 1001 og op. De lavere adresser bruges til fabriksindstillinger og til consist.
  • Sæt acceleration og decceleration til bare en lille smule, hvis decoderen ikke har det i forvejen. Det ser "pænere" ud ved kørsel end bratte accelerationer og nedbremsninger. Desuden kan man altid "nødstoppe" også om nødvendigt (afhængig af regulator/throttle).
  • Sæt max.hastigheden ned. "Racerbane"-kørsel er som regel ikke ønsket, og med digital kan man sætte en maksimal hastighed og dermed undgå "Racerbanen".
  • Læs manualen til decoderen. Decoderen kan meget mere, end du tror.


Toget melder ikke tilbage . . . ?
Hvis man har et digitalt system, hvor man bruger aktiv tilbagemelding (f.eks. S88), kan det ske, at et tog ikke melder tilbage. Mange gange er det skidt på skinner eller hjul, men det kan også være selve decoderen i toget (eller lokomotivet). Problemet ligger i, at selve decoderens strømforbrug er så lille, at elektronikken i tilbagemeldingen ikke kan registrere det.

Løsning: En ekstra modstand på 10 kiloohm vil gøre tricket. Denne ekstra lille belastning er nok til at få tilbagemeldingen til at udføre sit job. Men modstanden skal være lille. Der skal bruges SMD-komponenter. Alt efter decoder skal størrelsen 0805 (bredde = 2,0 mm.) eller 0603 (bredde = 1,6 mm.) bruges. Modstanden skal sidde lige i midten - eller sagt på en anden måde; imellem ben 3 og ben 4. Om du lodder den fast på decoderen eller på lokomotivet (på printet) er lige meget.


At skifte stikket på Minitrix-lokomotiver
Vi er nogle stykker, der synes, at Minitrixs stik til decodere ikke er særligt godt. Det består af nogle fjedre, der trykker decoderens ben ned på printet. Umiddelbart meget smart, men det er desværre set, at ikke alle decoderes ben er glad for den - enkle - løsning.

Løsning: Skift stikket. Nye stik kan købes løse til en billig penge:
1 stk: NiceLED.dk
Flere stk.: mw-shop Michael Wittig på tysk eBay <


Hvordan redder man en fejlramt decoder?
Dette kan komme an på decoderen: Decoder-nulstilling!.


Kan man sætte flere lokomotiver sammen?
Ja, det kan man godt, men for hver fabrikat er der forskellige metoder. Det generelle navn er "consist", og det er afledet af det amerikanske. Der er tre måder at lave "consist":

1. Man programmerer begge/alle lokomotiver med samme adresse.
2. Man bruger CV-værdien CV19 til at indprogrammere en speciel "consist"-adresse.
3. Man lader Command Centralen om at etablere en "consist". Hertil kræves throttles, der kan mere end "kun" at køre toget.


Her gennemgåes en metode med en Digitrax DT400 kontrolhåndtag: Consisting med Digitrax.


Toget og decoderen - forbindelserne imellem dem
Decoderen (som følger standarden NEM 651) og toget og dets forbindelser kan ses på nedenstående tegning:



Det er vigtigt, at decoderen vender rigtigt. Ellers vil der blive byttet rundt på lys og motor, hvilket kan medføre en afbrændt decoder. Her er et skema over benforbindelserne:
Ben 1 Motortilslutning 1 Orange
Ben 2 Motortilslutning 2 Grå
Ben 3 Strømoptag højre Rød
Ben 4 Strømoptag højre / GND Sort
Ben 5 Lys frem Hvid
Ben 6 Lys bak Gul


Jeg har nogle analoge lokomotiver af typen E10 (110), E40 (140) og Taurus fra Hobbytrain
Disse lokomotiver har ikke et NEM-stik - kun de nyere har. Det er dog muligt at få det også på sine ældre maskiner. Det er nemlig sådan, at man kan købe printene med NEM-stik på direkte fra Lemke. Og de er lette et skifte ud. Man slipper altså for at skulle lodde og måske file for at få sat en decoder i. Printet koster omkring €15.- plus forsendelse. Men hvis man er flere, kan man lave en samlet ordre. Man bestiller på denne side: http://www.lemkecollection.de/de/Kontakt

Printet til E10/E40 hedder "H2800-3", og printet til Taurus hedder "H2700-3". Printet til E10/E40 kan ses og bestilles direkte her. Printet til Taurus fås desværre ikke mere, men vi håber, at der kommer en genproduktion. Men hov, Hobbytrain laver stadig nye Taurusser, som endda er digitale. Passer disse print ikke? Jo - og nej. Vi har købt nogen hjem for at prøve, men der er lavet om på det indre - især førerkabinen og lyset er konstrueret om - og der er kommet rødt slutlys på. Selve printet passer, men så mister du al lys (med mindre du selv starter en ombygning).

Desværre skal man lave et lille trick, da benene fra motoren er forskellige fra analog til digital. Tricket går på at sætte et stykke elektrikertape på chassiset for at forhindre, at bnene fra motoren rammer chassiset, når printet skubbes på - se billedet. Men pas på, når du skubber ! ! !
Det er ikke altid, at printet glider på plads - det kan godt sætte sig. Man fristes til at presse hårdere, men det kan resultere i et ødelagt print. Løsn hellere de to skruer, der holder chassiset sammen - vrik det lidt fra hinanden og prøv så igen.

Her er nyheden præsenteret på 1zu160.de: www.1zu160.net/neues/news.php?id=1343

Det er dog muligt, at de ikke længere kan fås. Så hvis du stadig er interesseret i at skifte printet, i stedet for at skulle skære og lodde, så læs lidt længere nede.




Jeg har nogle analoge lokomotiver af typen SBB Re 6/6 fra Kato
Til dette lokomotiv findes der så vidt vides ikke et print, hvor der er et NEM-stik på. Og så må man ty til andre metoder. Men heldigvis er Digitrax på forkant, idet de har lavet et print, som indeholder en digital decoder - lige til at skifte ud. Og dette takket være Katos måde at konstruere på. Men dette gælder kun den nyere type - ikke den gamle. Printet / decoderen hedder

Digitrax DN163K0a

Desværre stikker lysdioderne for langt ud ( i hvert fald på de, vi har prøvet med). Men hvis man er lidt ferm med loddekolben, kan man selv lodde lysdioden af og klipper 5 mm. af benene og lodde dem på igen. En anden detalje er, at printet (de print, vi har) alligevel ikke heelt passer. Og her er det tappen til venstre på øverste lok på billedet, som skal holde printet nede og på plads. Hullet i printet er for langt. Vi ar løst det ved at lægge et lille stykke tætningsliste i den ende af toget. Det har en fjedrende virkning, når skallen kommer på.

Og hvis du hører om andre tog, hvor det samme kan gøres, vil vi gerne vide det (email på forside).


Udskiftningsprint? Også til andre tog?
Ja, det er muligt at købe udskiftningsprint til andre tog. De har dog ikke (altid) indbygget decodere:

Erstatningsprint ab fabrik: Ved nogle tog er det sådan, at de til at starte med blev monteret med et analogt print. Men fabrikanten har efterfølgende udviklet et digitalt print (både incl. decoder og med stik), der passer i stedet for det analoge. Vi har desværre ikke en komplet liste, og vi tvivler på, at en sådan findes.

Print fra 3. part: Vi har kendskab til to kilder, der kan levere erstatningsprint til tog:
amw.huebsch.at - leverer print til Fleischmann DB 218, Roco ÖBB 1044 og DB 220 og til andre.
www.holmqvist.dk - leverer print til mindre antal forskellige tog. Privat og begrænset "køkkenbords"-produktion.


Jeg bruger ikke min mobil/Pad, fordi man hele tiden skal glo på den for at styre toget.
Så har du ikke læst "brugsanvisningen" godt nok. Vi tør godt vædde med, at du godt kan køre dit tog uden at skulle glo på din mobil/Pad hele tiden. Din mobil/Pad har en volumenkontrol, og den er normalt til lyd, men den fungerer faktisk rigtigt godt som hastighedsregulator. Tryk på "plus"-knappen, og toget begynder at køre. Tryk på "minus"-knappen, og toget sænker farten igen. Dog skal du "klikke" på skærmen for at skifte retning, med mindre lige dit software kan et trick dér?


Toget kører fint den ene vej, men den anden vej kan jeg ikke styre det . . . ?
Du har lige sat en decoder i et nyt tog. Du prøver nu at køre en tur med det. Det virker godt nok den ene vej, men den anden vej driller det. Det er som om, at forbindelsen tabes. Toget kan ikke styres.

Det er der en forklaring på: I dag har alle nyere tog lysdioder som frontlys. Mange fabrikanter sætter en kondensator hen over denne lysdiode. Det gør desværre, at visse decodere bliver forstyrret af den spænding, der ligger over lysdioden, når der sker en kort afbrydelse i strømmen, som der sker en gang imellem pga. skidt på hjulene og/eller på skinnerne. Det er ikke alle decodere, der har denne skavank. Fleischmanns har ikke, mens Kühns har. Vi har ikke mere viden end dette om, hvilke decodere der har det således.

Der er to løsninger: Den letteste er at fjerne kondensatoren. Den sidder som regel meget tæt på lysdioden og er koblet i parallel, så benene på begge komponenter har forbindelse med hinanden.
Den anden løsning er at indbygge en diode. Her skal man ind og skære en printbane over; nemlig den, der går fra decoder ben 3 til lysdiodens modstand. Dioden placeres så hen over afbrydelsen, anode mod ben 3 og katode mod lysdiode, og loddes fast i printbanen på begge sider af dioden. Dette er testet med en Döhler&Hass DH10 decoder, hvor det virker; toget kører fint begge veje.

Information er fundet på www.1zu160.net, som har en link til et Kühn dokument: https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/kuehn-info-n025-gfn.pdf

Ledninger fra CommandCentral / booster – kan de være så lange, som jeg vil?
Ja, det kan de godt, men det er nok ikke en god ide.

Når man sender digitale signaler – og DCC er et digitalt signal - ud på ledninger, så sker der nogle ting. Det digitale signal ændrer en lille smule form. Alt efter bl.a. længde, ledningstype, føringsvej, andre ledninger og meget andet, kan der blive skabt spændinger, der er højere end den spænding, som din CS / Booster er sat til at sende ud. Og hvis spændingen er højere end det, som decoderen kan tåle, så brænder decoderen af.

Derfor er det en god ide at følge denne regel: Ledningens længde fra booster-udgang til yderste ende af skinne må ikke være længere end 10 meter.
Denne regel er en tommelfingerregel. Hvis man har adgang til sofistikeret måleudstyr, bl.a. oscilloskop, kan man godt checke signalet for at se, om det kan være længere, eller om det skal være kortere. Hvis man vil vide mere om dette, så kan man læse om det her:

http://www.wiringfordcc.com/dcc_waveforms.htm

Der er en enkel måde at omgå problemet: Man tager en modstand på 100 ohm og en kondensator på 100 nF – sætter dem i serie og tilslutter dem i enden af kablet. Der er dog en risiko, hvis man bruger detektering: Kredsløbet vil skabe belastning, så der er mulighed for, at detekteringskredsløbet vil lave en detektering – og melde ”spor belagt”.

Baseret på artikel fra Model Railroader Maj, 2015, side 62: How to minimize signal distortion.


*
*

DHTML Menu By Milonic JavaScript